Vergeet niet te communiceren op Facebook

Het klinkt heel logisch, maar toch wordt er niet altijd genoeg bij stilgestaan. Facebook is een communicatiekanaal en het is dan ook de manier om snel, goedkoop, duidelijk, maar ook op een ‘persoonlijke’ manier met de doelgroep te communiceren.

Zorg dus altijd voor duidelijke posts. Posts die vragen oproepen, worden al irritant ervaren. Mensen moet een vraag stellen en op het antwoord wachten. En van wachten houden ze niet. Dit is te voorkomen door altijd de wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe-vragen te beantwoorden. Je kunt niet alle vragen voorkomen, maar met deze techniek kom je een heel eind.

Vergeet vooral ook niet te reageren op reacties. Mensen willen gehoord worden. Negeer een reactie nooit. Al reageer je maar met een dankjewel. Daarnaast verschijnt de post weer een keer bovenaan de tijdlijn van je volgers nadat je gereageerd hebt. Dubbel voordeel.

Natuurlijk kan een reactie ook een soort van tegen je werken. Bij een negatieve reactie reageer je altijd professioneel. Je geeft aan dat je het betreurt dat de ervaring teleurstellend was en gaat voor zover dat kan online op zoek naar een oplossing met de klant. Op deze manier buig je een negatieve reactie om naar een positieve. Een nieuwe bezoeker kan zelf zijn/haar conclusie wel trekken.

Reageer zo nu en dan ook eens op een post van iemand die jij volgt. Doe dit op een professionele manier en alleen wanneer je echt iets te melden hebt. Als het bijvoorbeeld met je expertise te maken heeft. Meng je op een professionele manier in gesprekken en maak niet teveel reclame voor jezelf in reacties. Mensen prikken daar snel doorheen. En dat zou zonde zijn, want dan schiet je wederom je doel voorbij.

Op deze manier zet je Facebook op een goede en professionele manier in als communicatiekanaal. Wedden dat het zich snel terugbetaalt?

Nog meer strategische tips vind je op www.like4you.nl.