Het nut van reviews

Als je een product koopt, en zeker een product wat net wat duurder is, dan wil je weten wat de ervaringen van anderen met dit product zijn. Vroeger vroeg je rond bij mensen om de hoek wat ze van een product vonden, tegenwoordig hebben we internet en op het internet zijn miljoenen gebruikers die dagelijks laten weten wat ze van een bepaald product vinden. Deze ervaringen van gebruikers worden, en dat is een lelijk Engels woord, reviews genoemd. Deze reviews hebben een enorme impact op het aanschafgedrag van consumenten. Immers een producent kan wel allerlei mooie dingen roepen over zijn product, maar als het een hoop slechte reviews op internet krijgt dan wordt het toch een stuk lastiger om dit vol te blijven houden.

Reviews kunnen dus negatief uitpakken voor producenten, maar aan de andere kant kunnen reviews ook heel goed zijn voor producenten. Want als een product nu heel veel goede reviews krijgt dan onderstrepen deze reviews natuurlijk wat de producent al zegt over zijn product. Reviews zijn dus een soort onafhankelijke beoordeling van een product.

Daarnaast helpen reviews ook nog op een andere manier om de consument zijn juiste keuze te laten maken. Reviews maken namelijk onderscheid in welke situatie een product wel en niet werkt. Stel dat je telefoon koopt. Uit een aantal reviews blijkt bijvoorbeeld dat de accu snel leeg gaat. Nu blijkt uit een aantal reviews dat de gebruikers dit verschrikkelijk vinden, maar uit weer een aantal andere reviews kan blijken dat gebruikers dat helemaal niet erg vinden omdat hun telefoon bijna altijd in de (auto)lader zit. Zo helpen reviews dus om je een specifiek juiste keuze te laten maken.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *